Masterclass handquilten

Het is alweer twee weken geleden dat de masterclass handquilten bij Ted Storm begon. Mijn vierde masterclass bij Ted Storm.
Op maandag vertrok ik met de trein naar Leeuwarden, alwaar ik door Ali van het station werd gehaald om mij naar Princenhof in Eernewald te brengen. Dat wordt altijd zo goed geregeld door Marja van het Quiltkabinet.

De eerste avond was de bijeenkomst in het Quiltkabinet. Daar waren jammergenoeg maar 5 van de 10 cursisten aanwezig. Dit is een eerste kennismaking met iedereen. Marja en Henk zorgen voor de ontvangst en Ted is er dan natuurlijk ook meteen bij.

Ik verbleef weer in het hotel, heerlijk verzorgd worden!
De eerste dag gingen we oefenen met de duimvingerhoed met een stuk doorzichtig plastic in de ring. Je kunt dan heel goed zien wat je hand aan de onderkant doet.
Oeps ik sla een hele grote stap over. Eerst moesten we het middenstuk en de opzetlijnen overbrengen op de stof en leerden we een veer tekenen. Uiteindelijk hoefden we de ronde veer voor het middenstuk alleen maar over te trekken. Er zou anders teveel kostbare tijd in gaan zitten. En het sandwichen van de quilt. En het aan en afhechten.
Ik vind het werken met de duimvingerhoed ideaal.

Ik krijg helaas de foto’s er niet goed tussen geplaatst. De eerste foto is goed te zien hoe het voor ons was opgesteld. Hierdoor konden we het heel goed zien als Ted iets voordeed en hoefden we niet “op schoot te zitten”.

De tweede dag gingen we klassiek quilten (vingerhoed op de vinger) wederom eerst op plastic. Zo jammer dat ik daar geen foto van heb gemaakt. Dit gaat mij een stuk moeilijker af.
Ook is geleerde de verenkrans te quilten. En het tekenen van een rechte verenrand met hoek en pluimen.
En ze geeft zoveel vreselijk veel tips tussendoor. Echt super.

De derde dag leerden we de stabstitch, deze krijg ik maar niet onder de knie. Op het droge oefenen prima, maar op stof lukt het maar niet.
Bescherming van de onderhand is besproken: aunt Becky, lepel, needle glider. Zelf gebruik ik bij de duimvingerhoed niets, maar bij de klassieke manier gebruik ik de needle glider.

Verschillende achtergrondvullingen: wat een mogelijkheden, rasters etc.
Het maken van mallen. Zelfs hoog niveau wiskunde het zelf maken en berekenen van veren.
Het “blokken” van een quilt en een quilt binding.

’s Avonds kon ik met José meerijden tot Purmerend waar mijn zus mij oppikte en ik weer heerlijk naar huis kon.

Tja en nu is het een kwestie van kilometers maken. Iedere dag 10 minuten quilten. O jee, vandaag niet gedaan. 😉
Op de foto’s ook nog mijn werk in de quiltring. Het voorbeeld van Ted hoe het moet gaan worden. En natuurlijk het certificaat.

Het was een zeer geslaagde masterclass. Echt een aanrader als je echt wilt leren quilten.
Maar voorlopig ga ik niet meer van huis 😉

20140408-220411.jpg

20140408-223410.jpg

20140408-223426.jpg

20140408-223753.jpg

20140408-223859.jpg

4 thoughts on “Masterclass handquilten

  1. Wat lijkt me dat geweldig, zo’n week. Dan zie je ook wat je moet doen en je krijgt allerlei tips. Maar dat betekent natuurlijk wel: thuis oefenen….. Heel veel succes er mee Elly.

  2. Hallo Elly, geweldig om te lezen hoe de masterclass is geweest en hoe je genoten en veel geleerd hebt! Ben benieuwd naar het eindresultaat, dus niet te veel spijbelen met je 10 minuten hè ;-).
    Groetjes 10eke

Geef een reactie

