Masterclass trapunto

Afgelopen week heb ik de masterclass trapunto bij Ted Storm in Friesland gevolgd.

Ik ging heen met de trein. Helaas heb ik er vier en een half uur overgedaan. Maar wat heb ik genoten van de treinreis. Het was echt genieten. Lammetjes in de wei, paarden die achter elkaar aanrennen. Jonge gansjes, ooievaars, roofvogels. Echt prachtig. In Leeuwarden werd ik opgehaald door de echtgenoot van Marja van het Quiltkabinet. Ik vind dit echt service.

Ik logeerde in de Princenhof, dit is echt een aanrader. Hier werd ik ook de masterclass gehouden.

Maandagavond hadden we een eerste kennismaking in het Quiltkabinet. De meeste deelnemers kwamen pas op dinsdag aan, dus zij waren hier niet bij.

Dinsdag was de eerste les. Cording quilting. Op zich is de techniek niet moeilijk, maar vereist veel voorbereiding in stikwerk. Alles wordt met kleine quiltsteekjes vastgezet. We gingen oefenen met een hartje.

Hier is het resultaat:masterclass trapunto-6Aan de achterkant wordt met draad tussen de steekjes doorgewerkt. Daarna gingen we de voorbereiding van de tulp maken. Het is dezelfde tulp die ook gebruikt wordt bij de applicatiemasterclass, zodat je op het eind negen tulpen hebt, 5 applicatie tulpen en vier wit op wit tulpen. De tulp voorbereiding was echt veel werk. Ik ben dinsdagavond doorgegaan en heb natuurlijk weer teveel van mijn lijf gevergd.

De volgende dag gingen we oefenen met stuffing quilting. Weer eerst op een hartje.masterclass trapunto-5Eerst een omtrek van een hartje naaien en dan aan de achterkant opvullen met vulmateriaal. Ook dit is best veel werk en ik heb maar een gedeelte van het hartje gevuld. Hieronder is de tulp met quiltsteekjes en een achtervlies overgenomen op de stof en een klein stukje van het blad is d.m.v. stuffing gevuld.

masterclass trapunto-4

’s Avonds zijn we naar de quiltwinkel geweest en daarna hebben een paar van ons zich weer verzameld in de leszaal om verder te gaan.

De derde en laatste dag zijn we bezig geweest met padding quilting en padding quilting met borduursteken.

Alleen de hartjes heb ik afgekregen, de tulpen tekenen en verder niet. Wat een werk. In het eerste hartje heb ik door de voorkant heen geknipt. Gelukkig is het een proefje.masterclass trapunto-1

masterclass trapunto-2

masterclass trapunto-3

Natuurlijk geëindigd met de uitreiking van het certificaat.
We hadden een heel gezellige ploeg. Wat mij opvalt is dat je altijd zo snel met elkaar optrekt, alsof je elkaar al jaren kent.
Ik ben heerlijk door Joke naar huis gebracht, dat scheelde mij ruim twee uur in vergelijking met maandag. Wat een luxe en ik haar ook echt dankbaar voor.
Ik heb het zo druk gehad dat ik niet eens een foto van Ted en mij heb laten maken.
’s Avonds rolde ik als een zombie in bed. Heerlijk die dagen, maar het is fysiek voor mij heel zwaar en dan komt er ook nog eens bij bij dat ik ergens anders niet kan slapen. Daarom heb ik ook tussendoor niet kunnen bloggen.

Nu ben ik bezig met het cording quilting tulpje. Zodra ik deze klaar heb, zal ik een foto op mijn blog plaatsen.

6 thoughts on “Masterclass trapunto

  1. je hebt in ieder geval fijne dagen gehad en dat is heel wat waard! En daarna moet je weer bijkomen, is mij ook bekend, hoor!!
    Van harte met je welverdiende certificaat, liefs, Syl

  2. Dat waren weer leuke vermoeiende dagen. Wil die technieken toch ook nog weer eens doen. Proefjes moeten hier nog op zolder zijn, van mijn textiel opleiding van vroeger.

Geef een reactie

