Masterclass applicatie 1

Wat heb ik een geweldige week achter de rug: de masterclass applicatie 1 van Ted Storm. Hiervoor was ik een midweek naar Friesland in Eernewoude. Ik zat in het Hotel Princenhof hotel. Dit was o.a. mijn uitzicht:
DSCN1094

Ik wilde meteen naar applicatie 2, ik kon tenslotte toch al appliqueren? Er staat heel duidelijk beschreven dat je eerst applicatie 1 moet doen. Nu begrijp ik waarom, je moet de taal van Ted spreken om naar 2  te kunnen. Denk aan tentje bouwen, kijken naar de vlaggenstok, werken in units en zo kan ik nog wel door gaan.

Er waren 10 cursisten, precies een mooi aantal. Iedereen kreeg daardoor evenveel aandacht en was in de gelegenheid om vragen te stellen en Ted had genoeg tijd om het werk na te kijken.

Wat heb ik ontzettend veel van Ted geleerd, ik heb me ook het rambam zitten schrijven aan informatie. Maar die aantekeningen moet ik nu een keer gaan uitwerken, samen met de foto’s. En nee, dat ga ik niet delen. Om de simpele reden dat het niet op papier uit te leggen is voor een ander, het zijn handvatten voor mijzelf.

Deze quilt is bedoeld als voorbeeld. Nou eigenlijk niet. Ted had zoveel lessen voorbereid dat ze de blokken tot een quilt heeft samengevoegd. Dit is een combinatie van applicatie 1 en 2, quilten en trapunto.
DSCN1124

De belangrijkste boodschap van Ted is dat je leert kijken wat de stof en je ontwerp doet en dan pas besluit hoe je de applicatie gaat aanpakken.Veel tekenen op je ontwerp op papier en ook hoe je het gaat knippen en daarbij veel gebruik maken van de lichtbak.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dus het werk vooraf uitspoelen. Uitproberen welke stift het beste werkt op je stof. Alles goed uittekenen. En echt alles rijgen! Ik ben snel geneigd om het even met een plakstift (sewline) of met een paar spelden vast te zetten en dan te appliqueren. Maar je krijgt inderdaad mooier resultaat als je na de plakstift het eerst rijgt. Dus dat ga ik mijzelf nu zeker aanleren.

Wat ook zo een prachtige tip is om een leesbril te gebruiken. Ook al zie je goed en lees je goed, maar met applicatie houd je een andere afstand. Ik heb het uitgeprobeerd en die steekjes zie je echt beter, zeker als je moe bent. Dus ik heb vrijdagmiddag toen ik thuis kwam gelijk een leesbrilletje gekocht. Oke het is geen gezicht, twee brillen op, maar als het werkt ……

Er is een groepsfoto gemaakt. Henk de man van Marja van het Quiltkabinet is met alle fototoestellen in de weer gegaan om de groepsfoto te maken. Aangezien ik niet weet of iedereen er van gecharmeerd is om haar gezicht op het internet terug te vinden, zal ik deze hier niet plaatsen.
Natuurlijk wel de foto van Ted en mij voor een quilt van Ted.

DSCN1180
Het is voor mij te zwaar om alle masterclasses te doen. Maar als ik niet zou werken, dan wist ik het wel, dan ging ik ook handquilten en trapunto doen. Voor volgend jaar ga ik zeker wel applicatie 2 doen. Applicatie 2 mag je niet meteen er achter aan doen. Je moet gewoon eerst ervaring op doen met hetgeen je nu geleerd hebt.

Ik heb net mijn tulp op de lichtbak verder opgeplakt en gespeld en nu moet ik het eerst gaan spelden voordat ik verder kan gaan appliqueren. Wordt vervolgd……..

7 thoughts on “Masterclass applicatie 1

  1. Wat een beauty van een quilt en wat een beauty van een foto van jullie beiden! Je hebt heel veel geleerd, dat is wel duidelijk. Heerlijk dat je zo genoten hebt!

  2. Wat een prachtig uitzicht had je. Maar de cursus is helemaal super, wat zal je genoten hebben. En heel veel geleerd. Leuke foto van jou en de juf.
    De tulpenquilt is echt een plaatje.

  3. Klinkt als een heerlijk uitje. Met zo’n uitzicht en dan ook nog wat leren, kan niet beter toch. En nu maar veel oefenen……

Geef een reactie

