Tandarts

Ik ga naar de tandarts voor controle en kom terug met een kies minder.

Ik had een paar weken geleden yoghurt met krokante muesli gegeten (dat is meestal mijn ontbijt). Maar het deed zeer op een kies. Blijkbaar heb ik toen de barst in mijn kies groter gemaakt.

Vorig jaar heb ik aan deze zelfde kies een wortelkanaalbehandeling gehad en als cadeautje kreeg ik een ontsteking aan de aangezichtszenuw. Wat heb ik toen een pijn gehad, daar was de pijn van nu niets bij. Nu blijkt dat de tandarts toen heeft gezegd dat ik terug moest komen binnen een jaar om een kroon op deze kies te laten plaats. Daar kan ik mij dus helemaal niets van herinneren. Ik ga een keer per jaar, en helaas zat er nu 15 maanden tussen. Op de foto van vorig jaar is ook te zien dat er een scheurtje in zat.

De tandarts heeft eerst gekeken hoe de breuk liep door de kies verder te laten breken (tandvlees was inmiddels verdoofd). Maar de breuk was zo ongunstig dat daar geen kroon op gemaakt kon worden. Dus hij heeft de kies verder afgeslepen, zodat ik er geen last van had. Maar hij kon geen garantie geven dat de kies heel bleef en dat er dan getrokken moest worden. Toen toch maar besloten om meteen te trekken. Dus hup extra verdoving erbij en dan echt in de kaak, grrrrr.

De kies had hij gelukkig snel te pakken. Je kon heel goed zien waar het abces vorig jaar aan de wortel heeft gezeten (dat bleek je op de foto niet te kunnen zien). Nu heb ik een gapend gat in mijn kaak met twee of drie hechtingen.

Maar….. ik kan nog steeds een bigsmile opzetten, het is namelijk mijn achterste kies. Alleen de verkoudheid is super hinderlijk. Niezen geeft lekker veel druk op de wond. Dus ik leef vandaag maar even op paracetamol.

10 thoughts on “Tandarts

  1. Wat vervelend Elly. Sterkte, ik hoop dat je er niet te veel last van hebt. Als je het van de positieve kant wil bekijken: er komt nu in ieder geval geen ontsteking en geen gaatje meer in……. (heb vandaag de bekijk-het-positief-dag, hahaha)

  2. Brr, het zit je niet mee meid. Ik hoop dat je de pijn met paracetamol kunt onderdrukken.
    En verder maar een beetje rustig aan!
    Ik zie je 2 oktober bij DH&W, ik verheug me erop!
    Groetjes Margreet

  3. ah wat een doffe ellende, gelijk met je verkoudheid ook nog een wond in je mond. Zonde dat er geen kroon meer op kon, maar wel fijn dat-ie zover achterin zit dat je geen gat ziet.

  4. Ja, gevonden! Ik heb genoten om ook jou te mogen leren kennen! Zie dat je die Pie & tart quilt aan het maken ben. Is ook zo mooi!!! Groetjes
    ps: Ik neem aan dat je tandpijn al wat weg of onderdrukt was….hihihi, er was ook genoeg afleiding met al die quilten!

Geef een reactie

